یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 در تهران از هفته جاری خبر داد و گفت: در عین حال بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سرانه فضای سبز شهرها و روستاهای کشور هر سال یک متر مربع افزایش می‌یابد.

محمدی زاده

به گزارش ایسنا، مهندس محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس جمهوری در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و خدمات سبز، با اشاره به اینکه سرانه آلودگی برای هر کیلومتر پیمایش خودرو هم اکنون 50 گرم است گفت: با تولید خودروهای با استاندارد یورو4 و یورو5 که رونمایی از 30 خودرو از آنها در هفته جاری انجام می‌شود این رقم به 7/2 گرم کاهش خواهد یافت.

 وی با اشاره به اینکه در همایش امروز از 40 صنعت و خدمات برتر سبز که در سراسر کشور امتیاز بالایی آوردند تجلیل شد افزود: با تولید از سال آینده تمامی خودروهای تولیدی در کشور بدون استثنا باید با استاندارد یورو4 تولید شوند، موتورسیکلت‌ها یورو 3 داشته باشند و خودروهای وارداتی استاندارد یورو5 را پاس کنند. از سوی دیگر از سال 92 نیز تمامی خودروهای تولید داخل با رسیدن به استانداردهای جهانی باید استاندارد آلایندگی یورو5 را رعایت کنند.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بدین ترتیب از این پس هر خودرویی که در کشور تولید می‌شود به میزان یک بیستم خودروهای کنونی آلودگی تولید می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه ما وارث یک رشد شتابزده صنعتی در دنیا هستیم که توازن را بر هم زده است و باید تعادل را به آن باز گردانیم افزود: در عین حال قرار نیست اگر تولید خودرو یا سوختی مشکل دارد متوقف شود بلکه باید به سوی اصلاح پیش برویم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به حذف سرب در بنزین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با عزم ملی که در این خصوص وجود داشت هم اکنون میزان سرب موجود در هوا به کمتر از نیم تن در سال رسیده است.

 وی توزیع سوخت با استاندارد یورو4 و یورو5 را انقلابی در تولید فراورده‌های نفتی دانست و خاطرنشان کرد: بدین ترتیب میزان گوگرد موجود در سوخت از 400 به 10 PPM و بنزن از 5 به یک درصد حجمی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 در کشور تولید خواهد شد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به از رده خارج کردن یک میلیون و 200 هزار خودروی فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: در عین حال برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلان شهر کشور تصویب شده است که امیدواریم در هفته هوای پاک که امروز نخستین روز آن آغاز شده است ابلاغ شود.

 وی با بیان اینکه 85 هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد گفت: آمارها نشان می‌دهد که تنها 4 درصد این واحدها آلاینده هستند و 96 درصد آنها استانداردهای محیط زیست را رعایت می‌کنند که به طور مثال می‌توان به هزینه کرد 220 میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای حذف غبار خروجی آن اشاره کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از هدفگذاری برای حذف واحدهای آلاینده در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس سالانه 20 درصد از تعداد واحدهای آلاینده در کشور کاسته می‌شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام واحدهای آلاینده در کشور حذف خواهند شد.

 وی با اشاره به اینکه از هفته جاری سوخت با استاندارد یورو4 در تهران توزیع می‌شود گفت: در عین حال تا سال آینده تمامی سوخت توزیعی در کشور استاندارد یورو4 خواهد بود.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 70 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است تصریح کرد: هیچ چالش جدی به اندازه موضوع آلودگی هوا برای سازمان حفاظت محیط زیست اولویت ندارد که در این راستا پایش و رصد صنایع آلاینده استانداردسازی خودروهای تولیدی افتتاح اولین مرکز معاینه فنی خودرو که بتواند استاندارد یورو4 را کنترل کند و افزایش سالانه یک متر مربع به سرانه فضای سبز شهرها و روستاهای بزرگ کشور از جمله برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

 وی همچنین در حاشیه این همایش در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران در نخستین روز هفته هوای پاک گفت: آمارها نشان می‌دهد دیروز (شنبه) پاکترین روز سال در تهران بود و با توجه به ترافیک صبحگاهی امروز (یکشنبه) نیز وضعیت آلودگی هوای تهران عادی است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قانون مدیریت پسماند با اشاره به تصویب این قانون گفت: آمارها نشان می‌دهد روزانه 47 هزار و 500 تن پسماند در کشور تولید می‌شود که عمده آن پسماندهای خانگی است.

 وی مدیریت پسماند در کشور را از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست عنوان و تاکید کرد: در عین حال موضوع پسماندهای ارگانیک و تولید کمپوست نیز در برنامه‌های جدی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که در این راستا فعالیت‌های خوبی در تهران صورت گرفته است.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع زباله سوز گفت: 30 درصد زباله‌های کشور بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در زباله سوزها سوزانده شود که در این خصوص در نوشهر و ساری اقدامات اجرایی انجام شده و در تهران نیز احداث دستگاه زباله سوز مراحل مقدماتی خود را سپری می‌کند که امیدواریم در یک برنامه پنج ساله این کار محقق شود.

 وی به زباله‌های خطرناک و ویژه‌ای که تاریخ مصرف آنها گذشته است اشاره کرد و گفت: این زباله‌ها باید در فرایند خاصی سوزانده شوند که در این خصوص ظرفیت سازی‌های لازم در مناطقی همچون ساوه، اصفهان و قزوین انجام شده است که بدین ترتیب دیگر نیازمند دپوکردن این زباله‌ها نیستیم و به راحتی می‌توانیم آنها را بسوزانیم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: با ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته می‌توانیم زباله‌ها خطرناک و ویژه منطقه را نیز جذب کرده و نسبت به سوزاندن آنها و برطرف مشکل زیست محیطی‌شان اقدام کنیم.

در پایان این همایش از برگزیدگان صنعت و خدمات سبز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و استاندار تهران تقدیر شد.

کد خبر 157258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز